گیر ندید، رقاصه ها بالغ نبودند!
ما کلی با خودمان کلنجار رفتیم که بله اگر مدیریت شهرداری جدید تهران که هم سو با شورای شهر است، کمی ضعیف است، لا اقل چال و چوله های فرهنگی و مذهبی را در این مدیریت ان شاءالله شاهد نخواهیم بود. چند روزی از این تخیل و رویا نگذشت که شهردار محترم در جشنی به اسم حضرت زهرا (سلام الله علیها) در برج میلاد شرکت کردند و در یکی از برنامه های برنامه شاهد رقص دخترانی همراه با موزیک مناسب و نوازنده های زن بودند و طبق شواهد و مستندات و صحبت های خودشان، حاضران را در بهتر برگزار شدن مراسم و افزایش شادی همراهی می کردند.
…………..
هر دم از این باغ بری می رسد
تازه تر و تازه تری می رسد
ما کلی با خودمان کلنجار رفتیم که بله اگر مدیریت شهرداری جدید تهران که هم سو با شورای شهر است، کمی ضعیف است، لا اقل چال و چوله های فرهنگی و مذهبی را در این مدیریت ان شاءالله شاهد نخواهیم بود. چند روزی از این تخیل و رویا نگذشت که شهردار محترم در جشنی به اسم حضرت زهرا (سلام الله علیها) در برج میلاد شرکت کردند و در یکی از برنامهها شاهد رقص دخترانی همراه با موزیک مناسب و نوازندههای زن بودند و طبق شواهد و مستندات و صحبتهای خودشان، حاضران را در بهتر برگزار شدن مراسم و افزایش شادی همراهی میکردند. البته در دوره قبل ریاست جمهوری هم با بهانههای مختلف جشنی اشرافی و پر حاشیه برگزار شده بود که با بیانیه دفتر ریاست جمهوری و بیان توضیحاتی همراه بود.
اما شرح ما وقع از بیان خودشان
شهردار محترم تهران در فردای مراسم به سوال خبرنگاران در این باره جواب دادند و گفتند: بچه ها زیر 8 سال بودند و از نظر شرعی اشکال نداشت و نیاز به ترک جلسه نبود. البته انتقادات را وارد دانستند و گفتند بهتر بود این قسمت حذف می شد. و در طی یک دستور و یادداشت خواستند که در مراسمات شئونات اسلامی رعایت بشود.
حکم رقص را تا کجا میدانید
آقای شهردار وقتی حکم شرعی را بیان کردید یاد افاضات وزیر سابق فرهنگ و آن مرد درس حوزه خوانده افتادم که در مراسم تک نوازی و زنان نشسته بودند و بعدا گفتند به نظر بعضی مراجع اشکال ندارد. اولا مگر هر کاری که اشکال شرعی ندارد و یا کمی مخالف و کمی موافق دارد دلیل بر انجام دادنش است؟ بله ما هم می دانیم رقص حلال و حرام داریم و موسیقی حلال و حرام داریم ولی رعایت حدود و حرمتها چه می شود؟ ببخشید مگر در یک خانواده که همه محرم هستند اسلام اجازه هر حرکت و نوع پوشش و آداب حرف زدن را داده است؟ چون فقط حرام نیست. اصلا این خود بدترین منطق است که ما بیاییم از دم کارهایی که حرام نیست را شروع کنیم به انجام دادن و بعدا این کارها را بهانه برای جذب و شادی جوانان و … قرار بدهیم.
بحث ما شکستن تابو و هتک نشدن حرمت هایی است که برایش خون دادیم. این ساده انگاری ها و راحت گذشتنها مشکلی است که فردا به قول رئیس جمهور : همه را غرق می کند و آن روز دیگر جای من و شما ندارد.
حکم موسیقی مطرب را هم نمیدانستید
از رقص کودک غیر بالغ به شرط عدم تحرک بینندگان اگر بگذریم، با موسیقی مطرب و رقص آواز چه کنیم؟ این را همه می دانند آهنگی که بشود با آن رقصید و رقاصها هم حاضر بودند، حرام است.
خداوند فرموده است: « وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ لِیُضِلَّ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ [لقمان، 6] و برخى از مردم سخنان بیهوده را میخرند تا مردم را از روى نادانى، از راه خدا گمراه سازند ». با بررسى کوتاه در قرآن و روایات و سخن روانشناسان، میتوان موارد ذیل را از فلسفههاى حرمت موسیقى دانست :
1. انسان را به فساد و فحشا گرایش مىدهد.[1]
2. او را از یاد خدا غافل میسازد.[2]
3. بر روان و اعصاب، تأثیر سویى دارد.[3]
حال سوال این است که واقعا یک مسئول نباید از سین برنامه های اجرایی باخبر باشد؟ و وقتی دید برنامهای ولو رقص کودکان در حال اجرا است و آهنگ پخش شده هم رقص آور است چطور؟ ما اینجا تذکری برای خودمان و مسئولین می دهیم تا دوباره نیاز نباشد این مکرّرات را بگوییم.
لا اقل مجلس گناه را ترک میکردید
واقعا جای تعجب دارد وقتی وضع موجود و قطعا خروج عدهای را دیدید این فکر را نکردید بهتر اینست برای خبرنگارانی که بعدا میپرسند ترک جلسه میکردم تا بعدا بتوانم دفاعی از حضورم داشته باشم؟ امر به معروف را که همه میدانیم. البته با این کلیپهایی که از دختران بیحجاب خیابان انقلاب پخش شده میفهمیم که کمتر کسی نسبت به گناه و هنجارشکنی حساس است. البته ما اینجا حکم شرعی شرکت در جلسه گناه را میگوییم تا هم به مسئله آگاه بشویم و هم نظرات خود را حمل بر حکم شرعی نکنیم تا باعث بد آموزی دیگران نشویم.
شرکت در مجالسى که باعث استماع موسیقى حرام و یا تأیید گناه مىگردد، جایز نیست مگر آنکه بتواند نهى از منکر کند.[4]
پی نوشت :
[1]. در حدیثى از نبى اکرم (صلى الله علیه وآله) آمده است: «لغناء رقیَّة الزِّنا غنا نردبان زنا است» بحارالانوار، ج 76، باب 99، الغناء.
[2]. در آیه 6 از سوره» لقمان «یکى از عوامل گمراهى از سبیل الهى» لهو الحدیث «دانسته شده و» لهو «آن چیزى است که انسان را به خودش آنچنان مشغول کند که باعث غفلت و بازماندن از کارهاى مهمتر شود، و در روایات اسلامى از آن به» غنا «تفسیر شده است: وسائل الشیعه، ج 12، باب 99، ابواب مایکتسب به.
[3]. ر.ک: تفسیر نمونه، ج 17، ص 24.
[4]. آیت الله العظمی مکارم شیرازی، استفتاءات، ج 2، س 719 و ج 1، س 537 آیت الله العظمی صافى گلپایگانی، جامع الاحکام، ج 1، س 1011 و 1013 و ج 2 س 1466 و 1477 و 1475 آیت الله العظمی تبریزى، استفتاءات، س 1045 و 1071 و 1074 آیت الله العظمی فاضل لنکرانی، جامع المسائل، ج 1، س 948 و 946 و 950 و ج 2، س 947 امام خامنه اى، اجوبة الاستفتاءات، س 1427 و 1429 و 1154 و دفتر آیت الله العظمی بهجت، آیت الله العظمی وحید خراسانی.
منبع : راسخون